"At være med det der er" - I lyset og i mørket.

Gennem de sidste 6 år har jeg hørt sætningen: "At være med det der er", utallige gange. Sætningen får hele tiden nye betydninger for mig. Nogle gange kan den føles helt hen i vejret, andre gange er det en dyb meningsfuld sætning.

At acceptere mørket..

I den sidste uges tid har den været en dyb meningsfuld sætning. Jeg har haft en kontakt med den mørke side af livet. Den side hvor livet kan føles udfordrende, men dybt.


Selvom det, "At være med det der er", er noget jeg dagligt arbejder med, både med mig selv og med mine klienter, er det udfordrende. Det er nemmere at føle glæde, lykke og samhørighed end sorg vrede og tristhed. Men sådan er livet ikke.


Livet er det hele. Det er ikke bare det lyse, det smukke og nemme. Det er også det mørke, det sorgfulde og det svære. Hvilket også er hvad, der giver livet dets dybde.

Kampen mod os selv..

Hvis vi bekæmper eller ignorerer mørket, ender vi i en kamp med os selv. Mørket er lige så naturlig og smuk som lyset.

At kæmpe imod mørket, er det samme som, at kæmpe imod vinteren, fornægte nattens mørke eller ikke at se de skygger som lyset kaster.

Den indre kamp kan føre til spændinger i kroppen og fastlåst åndedræt.


Istedet for, at bekæmpe mørket og favorisere lyset, kan vi rumme alt det der er og mærke alle de indre modsætninger, som livet er fyldt af; glæde-tristhed, lykke-sorg, træt-frisk - og meget mere. Når vi omfavner alle disse modsætninger kan vi være hele og på den måde leve livet ærligt og ægte.

Hvad kan man gøre for at omfavne det hele..

For at omfavne det hele skal vi have fat i artiklens titel "At være med det som er". Det handler om, at kunne rumme alle de følelser og fornemmelser der er i kroppen. For at kunne gøre det må man være nærværende.


Måden at, blive nærværende på er, at få kontakt til sig selv. Til sit inderste. Til sin krop.

Det er der mange måder at gøre på:

- Fysiske øvelser hvor du mærker kroppen.

- Afspænding og kropsgennemgang der hjælper dig til, at mærke kroppen her og nu.

- En stille gå tur i naturen.

- En samtale med en fortrolig, hvor du kan blive klogere på dig selv.

- At skrive de ting ned du mærker.


Alle de her ting er eksempler på hvad du kan gøre for at opøve dit nærvær. Opøve nærværet med det du mærker og føler.


Det er en proces. Hvis du kender nogle afspædninger eller øvelser er du velkommen til, at skrive det i kommentarfeltet. Du er også meget velkommen til, at skrive hvad du tænker om det her emne.



Den periode hvor mørket tager over for lyset hver dag.



6 visninger

© 2019 af Maja Gunhild Joensen

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now